نام کتاب: اصول و مبانی برنامه ریزی استراتژیک

نویسنده: محمد اسماعیل آهنگران

انتشارات:زهد

در این کتاب روش اتخاذ تصمیم های مهم که در حقیقت تضمین کننده بقای هر سازمان یا مؤسسه و یا مسائل اجتماعی، فرهنگی و... است عنوان می شود و نگارنده با مطالعه صدها کتاب و مقاله داخلی و منابع خارجی سعی در فراهم سازی و آشنایی مقدمات و مبالنی و اصول برنامه ریزی استراتژیک و تعاریف مربوط به ان را آورده است تا راهبردی برای مدیران باشد و بتوانند سازمان خود را به سوی آینده ای بهتر هدایت کنند. گرچه کامیابی در این راه پرتلاطم نیز به توانمندی آنها در تجسم و درک دنیای اطرافشان بستگی دارد، دنیایی پیچیده و انباشته از ظرفیتها، ناپایداریها، تحرکها و واقعیتهای انکار ناپذیر. سروکار استراتژیهای بزرگ با ابهامات است و از این رو، مدیری که در پی تدوین استراتژی است باید به تحلیل مسائل، احساس موقعیت ها، تجربه مشخص و شمّ مدیریتی تکه کند تا بتواند به قضاوتی آگاهانه دست یابد و راه به درون پیچیدگی مدیریت و برنامه ریزی بگشاید. از آنجایی که نمی توان شیوه یگانه ای را بریا برخورد با تمامی مسائل مدیریت و برنامه ریزی و خصوصاً مسائل فرهنگی، اجتماعی و... برگزید، لازم است مدیران و برنامه ریزان و دانشجویان مسائل گوناگونی را که با آنها مواجه هستند، بشناسید و بدون درک درست از چگونگی عملکرد واقعی، این پدیده پیچیده دنیای امروز، نمی توان با اعتماد کامل تصمیم گیری و برنامه ریزی نمود.

کتاب حاضر که تعاریف و کاربست های مختلف برنامه ریزی استراتژیک و نیز چگونگی پدید آمدن آن را محور اصلی بحث خود قرار داده است، کمک درخور توجهی در حد(مبانی) به کسانی است که در پی شناخت بهتر مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند.

این کتاب به سفارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و با مساعدت و حمایت جناب آقای محسن فردرو مدیر کل محترم دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و با همکاری آقای رضا یعقوبی معاون محترم فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی گردآوری و تدوین گردیده است.

توسط سعید عطایی

 

كتاب مورد مطالعه من( چكیده تاریخ ایران ) است كه از كوچ آریایی ها تا پایان سلسله پهلوی را شامل می شود .

نویسنده ی این كتاب حسن نراقی است و ناشر آن اختران می باشد و در سال های بین 80 تا 82 چهار بار چاپ شده است .

این كتاب به طور كلی تاریخچه ایران را از نظر سلطنت بررسی می كند و درباره ی سرزمین ایران نیز توضیحاتی را در اختیار خواننده قرار می دهد .این كتاب از تاریخ هخامنشیان ، سلوكیان ، اشكانیان و... شروع می شود و تا سلطنت محمدرضا شاه ادامه می یابد .

توسط آیسان سلیمانی

 

کتاب: بازارهای ایرانی

مؤلف:حسین سلطان زاده

انتشارات: دفتر پژوهش های فرهنگی

سال نشر:1380

بازار مهمترین محور ارتباطی و فضای شهری در شهرهای ایران،بازارهای اصلی و دائمی در هر شهر در امتداد مهمترین راه ومحور شهری که از یک دروازه شروع می شد و تا مرکز شهر ادامه دارد شکل می گرفت .شکل گیری تدریجی بازار به این علت بود که بیشتر شهر های ایرانی از توسعه یک روستا پدید می آیندو تنها  تعداد انگشت شماری از شهرها به صورت طراحی شده ساخته می‏شدند.

پیشینه تاریخی بازارها حداقل به چند هزار سال پیش از میلاد می رسد.سر پوشیدن بازار سبب می شد

که فضای درون آنها در تابستان خنک تراز فضای باز و در زمستان گرم تر باشد.بازارها به نام اصناف نامیده می شود.برای راسته ای از بازارها یا کاروان سراها که کالا های گران بها وظریف در آن عرضه می شد، غالباً نام های خاصی به کار می بردند.مثل واژه قیصریه

  1. در فصل اول این کتاب به برخی از جنبه های تاریخی و اجتماعی بازار اشاره شده:
  2. پیشینه ی تاریخی بازار
  3. نقش وکارکرد اجتماعی بازار
  4. نحوه ی نام گذاری بازار

در فصل دوم این کتاب به برخی از ویژگی های کارکردی بازار:

  1. انواع بازار از لحاظ کارکردی
    • بازارهای شهری
    • بازارهای روستایی
  2. انواع بازار از لحاظ زمان تشکیل آن
    • بازارهای دائمی
    • بازارهای ادواری
    • بازارهای کوتاه مدت 

در فصل سوم این کتاب به برخی از خصوصیات شهری:( بازار شهری، بازار ناحیه ای و......)و در مورد نحوه ی توسعه  بازار اصلی که به  نحوه ی توسعه ی شهر بستگی دارد.

در فصل چهارم این کتاب در مورد عناصر وفضا های بازار (راسته ی اصلی، راسته ی فرعی،دالان ،چهارسو،.......)

در فصل چهارم این کتاب به برخی ازویژگی های معماری بازار:

  1. شکل بازار

بازارخطی

بازارمتمرکز

پوشش بازار

برخی از خصوصیات راسته ی بازار

توسط  نیوشا لطیفی

 

نام کتاب : راهنمای طرح خیابان های شهری

مولف : دکتر حمید بهبهانی – مهندس پیمان حامد

ناشر :انتشارات ارکان چاپ اول : بهار 1379

این کتاب شامل فصل های :

عرض خطوط 

قوس ها

لچکیها

جدول بندی و فاصله آزاد

شیب های طولی

میانگاه (رفوژ)

کنترل خط

طراحی تقاطعها و نحوه جداسازی آنها

وسیله نقلیه عمومی

پارکینگ (توقفگاه)

دوچرخه روها

تأ مین روشنایی خیابان ها

نواحی مرزی و حریم خیابان

محل تأسیسات زیر زمینی

کنترل سرعت

 در این کتاب یک سری توصیه های عملی و کاربردی برای طراحی خیابان های شریانی شهری آورده شده است.که این سری توصیه ها و پیشنهادات طراحی توسط انستیتوی مهندسین حمل و نقل (ITE) به تصویب رسیده است.خیابان های شریانی شهری –آزادراهها-بزرگراهها-انواع جاده های برون شهری و خیابان های محلی شهری را شامل می شود.

این کتاب شامل نکات خاصی می باشدکه معمولاً در نواحی شهری به واسطه وجود مشکلات ترافیکی- محدودیت های حریم و معمول بودن سرعت کمتر از 70 کیلومتر در ساعت وجود دارد.

توسط نسیم اسلامی

 

برنامه ریزی و ساخت شهرهای كوچك

نوشته : پروفسور ف.م.حسین اف

دكتر آ.ز.وكیل آوا

دكتر آ.آ.وكیل آوا

ترجمه و تالیف:دكتر غلامرضا خسرویان

 

مسائل شهری و شهرسازی بعنوان یك شاخص اصلی توسعه كلان كشوری در فرایند خود جمعیت، راه ها و ساخت و سازها و… را در این برهه از تاریخ بشری و بخصوص در وضعیت فعلی كشور كه به سمت شكوفائی خلاقیت های پنهان و اشكار پیش می رویم و در نظر داریم ارتقاء ظرفیت ها در تمام جهات بخصوص در مسائل شهری كه به طور مستقیم در تلطیف روح و روان شهر و شهروندان دار تحقق بخشیم و هر كسی به نوبه و سهم و وسع  خود سعی در اضافه نمودن قطره ای به این دریای بی كران دارد.

    در سیستم پیچیده شهر های امروزی ما، فشار سیمای شهر به همان اندازه اهمیت دارد كه فشار آلودگی هوا و مسائل دیگر. مسعله توجه به  سیمای شهر، فقدان آن و كوشش در شناسایی و بوجود  آوردن آن از جمله یكی از مهمترین مشكلات شهر است. افزایش جمعیت كه مدام زندگی شهری را تهدید می كند و از جمله عوامل فساد و پستی و بیگانگی در شهر ها است ، مسائل  ترافیك ، مسائل آلودگی هوا ، مسئله فضای باز ، فضای سبز و فضای بازی و بسیاری از مسائلدیگر مانند آن كه به جای خود قابل توجه و سزاوار اندیشه فراوانند مسائلی هستند كه در باره شان به طور كلی و نسبی چندین برابر مسئله سیمای شهر و مشكلات آن سخن گففته شده و به رشته تحریر در آمده است. اما سیمای شهر (لینچ) نخستین و تا اینجا شاید آخرین كتاب در باره ی سیمای شهر می باشد. با توجه به مطالب فوق  و بدلیل محدودیت ها و گرفتاری های كلان شهر ها و خلع موجود و دقت بیشتر كه به برنامه ریزی شهری احساس می شود در این كتاب به صورت اختصار به برنامه ریزی شهری پرداخته شده است.

كتاب حاضر شامل چهار فصل به شرح زیر می باشد:

فصل اول: فاكتور های اساسی شهر كه شامل تاریخچه تعریف شهر و پرسنل شهرسازی، خصوصیات ارتباطی و طراحی و برنامه ریزی و توسعه چند بعدی شهر است.

فصل دوم: برنامه ریزی معماری شهر های كوچك را شامل می شود.

فصل سوم: ویژگی های اقتصادی، صنعتی شهر را از نظر صنعت ساختمان، حمل و نقل، مراكز صنعتی و اجتماعی بیان می كند.

فصل چهارم: نگاهی به گذار به برنامه ریزی شهری ذر ایران در دوره باستان و دوره جدید بخصوص در مورد شهركهای جدید مسكونی و صنعتی دارد.

توسط مهتا جم یاری

 

مقالاتی در باب شهر و شهرسازی

نام نویسنده:مرحوم دكتر منوچهر مزینی ، متولد 1313

انتشارات:انتشارات دانشگاه تهران/موسسه انتشارات و چاپ /چاپ چهارم /1381

 

سخن مولف در باره كتاب(مرحوم دكتر مزینی):

كتابی كه هم اكنون چاپ چهارم آن را در دست داریم، در چاپ نخست ،شامل سه بخش و هفت مقاله بوده،در چاپ دوم یك مقاله(مطالعه ای در باره شهرهای نوبنیاد انگلستان) كه تالیف مترجم و گرد آورنده كتاب است ،بدان افزوده گردیده.دو مقاله اخیر خود بخش تازه ای را بوجود می آورند و اكنون این كتاب مشتمل بر چهار بخش و ده مقاله می شود.

در حالیكه مقالات نخست كتاب نخست متمركز بر توضیح و تشریح ماهیت شهرها،فراروندها روشهای شهرسازی و نظرهای انتقادی نسبت به آنها بود و سرانجام در این مقالات نظریه ها و پیشنهادهای اندیشوران مسائل شهری مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته بود،در بخشی كه در كتاب حاضر به مقالات گذشته افزودیم،توجه ما معطوف دگرگونیهای تازه است كه در سالهای اخیر در مفهوم شهرسازی پدید آمده است.

 

معرفی بخش های كتاب:

كتاب حاضر كه مجموعه ای است از هفت مقاله،كوششی است در این راه:گرد آوردن نظریات مختلف در یك مجموعه،برای آنكه مسائل به تعابیر مختلف و از نقطه نظرهای گوناگون مورد مطالعه قرار گیرد.

سه مقاله نخستین،مسائل شهر را بیشتر از جنبه های جغرافیای اقتصادی،اقتصاد و علوم اجتماعی بررسی می كند.از این سه مقاله،دو مقاله نخستین به بررسی نظریات قدیمی اما اساسی بافت شهرها و روابط اقتصادی و اجتماعی آن می پردازد و مقاله سوم با ملاحظه نظریات تازه به رشته تحریر در آمده ،تصور تازه ای كه از روابط آدمیان و روابط جوامع شهری بوجود آمده به دیده ما می آورد ،ممكن است بیش از آن باشد كه صرفا به حدود شهرسازی یا برنامه ریزی شهری محدود شود.

مقاله چهارم و پنجم به انتقاد از وضع موجود شهرها و اقدامات شهرسازان و شهر سازی معاصر ،اختصاص یافته و چون معرف دو نظریه كاملا متفاوت است ،باید در آشكار ساختن ضعف شهرها و یا اقداماتی كه در رفع مشكلات آنان صورت گرفته موثر باشد.

در مقاله پنجم ،محقق معتبر و سالخورده ،لوئیس مامفورد ،مشكلات شهر را از جانب دیگر و به عمق بیشتر مورد بحث قرار می دهد و مقاله وی ،پاره ای از علل انتقادات خانم "جیكبز" را روشن می دارد.

دو مقاله آخر به بافت شهرها و بررسی پیشنهاداتی كه برای آینده شهر می توان كرد ، اختصاص یافته است.مقاله "كوین لینچ" معمار و شهر ساز ارجمند امریكائی ، بیشتر صورت تحلیلی دارد و نظریات شخصی وی را كه البته از وضعیت خاص موطن وی متاثر است ، بیشتر از انتخاب نكات مورد بحث و اشارات وی می توان در یافت ،تا عرضه و دفاع پیشنهادی خاص،تردید فلسفی از مقاله وی.

توسط زهره خالدی

 

نام کتاب : زندگی و اثار بتهون

مؤلف : دکتر پرویز دبیری

سال نشر : 1380

آهنگساز آلمانی که همواره بعنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان سنتی غرب بشمار رفته است در شهر بن بدنیا آمد.او فرزند یک موسیقیدان تنگدست و گمنام،از کودکی استعداد موسیقیش را نمایان کرد و هنوز به شانزده سالگی نرسیده،در نواختن چند ساز معروف بود.

اولین نشانه های هوش موسیقی او توسط پدرش کشف شد که در کلیسای چاپل خواننده بود.

مکتب کلاسیسم موسیقی اروپایی با موتسارت به اوج رسید و در دستهای هنرمند بتهوون،به مسیری هدایت شد که مکتب رمانتیسم را تشکیل داد

نوازنده ای جوان در کلیسای مشغول بکار شود.اولین ساخته های تحت نظر پدر موسیقی آلمان کریستین گاتلب تیفه انجام شد.بویژه آهنگ با کلام تشیع جنازه امپراتور مقدس جوزف دوم در سال1790 نشانه ای بارز از استعداد قدرتمند او بود و باعث شد تا استادش مقدمات تحصیل بتهوون را در دانشگاه وین اتریش و تحت نظر استاد بزرگ ولفگانگ آمادیوس موتسارت فراهم آورد.

در سال1791موتسارت وفات یافت و بتهوون کار خود را نزد ژوزف هایدن اتریشی ادامه داد.در وین بتهوون اشراف را با بداهه نوازی پیانوی خود شگفت زده نمود و در همین زمان قرار دادهای مناسبی با تولید کنندگان موسیقی در اتریش منعقد کرد.وی در قطعات خود از نوعی میانه روی ما بین کارهای کلیشه ای آهنگساز آلمانی کارل فیلیپ امانویل باخ و موتسارت پیروی میکرد.

بتهوون فرم سمفونی را بعد ازهایدن و موتسارت،تکامل تازه ای بخشید،در فرم سونات و در قالب کنسرتو برای سازهای مختلف،قطاعات بسیاری نوشت و تکنیک موسیقی پیانو را در آهنگسازی و نوازندگی به اوج تکامل رساند.

در دهه اول قرن نوزدهم بتهوون کارهای مقطعی و سبک را رها کرد و بدنبال زبان موسیقی جدیدی رفت که از هایدن و موتسارت بجای مانده بود.

اکثر کارهایی که امروزه او را همچنان زنده نگاه داشته است مربوط به دهه ای است که در آن سمفونی شماره سومش ساخته شد و سمفونی شماره هشت او که در سال1812ساخته شد دهه طلایی بتهوون بود.او تابستانها را در ییلاقهای حومه وین میگذراند و در بهار به شهر باز می گشت.

در سال 1802در نامه مشهورش به دو برادر خود غصه و ناراحتی خود را از افزایش ناشنوایش اعلام کرد.بعد از 1805 حسابهای بانکی او بطور شگفت انگیزی افزایش یافت.در سال 1815 بعد از مرگ برادر بزرگش کارل سرپرستی پسر نه ساله او را برعهده گرفت.بتهوون سرپرست ایده الی نبود و درگیریهای زیادی با برادرزاده اش داشت و تا جایی پیشرفت که باعث شد برادرزاده اش در سال 1826دست به خودکشی بزند.

در سال 1818بتهوون کاملا ناشنوا شده بود و از همه بجز تعداد محدودی از دوستان صمیمیش کناره گیری کرد.او در 26مارس1827میلادی در وین دار فانی را وداع گفت.

توسط یلدا داودی

 

نام کتاب : كتاب مبانی و فنون طراحی شهری

تألیف و ترجمه دكتر سعید شفیعی

طراحی شهری بخش بسیار مهم و حساسی از هویت شهروندان یك شهر به شمار می رود اینكه چگونه می اندیشیدند و چه امكاناتی در دسترس داشتند و چه متخصصانی نبوغ خود را ارائه داده اند تا شهری كه در آن زندگی می كنیم ساخته شده است .

زمانیكه این عوامل را كنار یكدیگر قرار دهیم تا تركیبی از یك شهر را ارائه نماییم ، سیمای شهر گویای فرهنگ و نگرش آن جامعه می باشد .

طراحی شهری در چارچوب كلی فرایند برنامه ریزی و تصمیم گیری جامعه ف نیاز به یك تشكیلات رسمی دارد .

در طراحی كلی فضای یك شهر ابتدا علائم مشخصه چهره طبیعت و مراكز مسكونی اطراف ان مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به تناسب آن طرح مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد .

هدف از طراحی شهری این است كه اجزائ شهری را بصورتی مدرن و جدید طراحی كرده و اجزایی كه وجود دارد و یا باید ایجاد گردد به نوعی طراحی می شوند تا برای نقش جدید خود عملكرد صحیحی را ارائه دهند بدون اینكه ساختار اولیه و هم آهنگی و شكل گیری اجزا از همدیگر گسسته گردد .

طراحی شهری می تواند چنین مفهومی داشته باشد به این معنا كه مسئولیت پذیری بوده و در مورد كلیه راه حلهایی كه ارائه می دهد اعتبار و هماهنگی انرا تضمین نماید ، مسلماً‌ در این راستا اطلاعات زیادطراحی و صبر او از خصوصیات مورد نیاز او خواهد بود یك طرح شهری پیشنهاد و نظریه ای است برای حركتی گام به گام و مراحلی كه با شرایط بخصوص منظور می شود .

در این كتاب تلاش شده كه با سیاست مراحل را تعیین كرده و در جایی كه پیشنهادات و نظریات طراحی به جا می باشند و خط خطوط روشن است و امكان تغییرات در فضای باز می باشد حركت لازم را انجام داد .

در این كتاب طراحی خیابان – میادین – پیاده روها – طراحی تأسیسات و تزئینات در پیاده روها استفاده از آب در چهر شهر اجوی – حوض با فواره و … ) استفاده از درختان به عنوان عوامل طراحی در خیابانها و میدانها و … توسعه محیط اطراف مراكز مسكونی و چیزهای دیگر مورد بررسی قرار می گیرد و از تصاویر بسیاری برای درك و فهم بیشتر خواننده استفاده شده است .

 

توسط عطیه مصیبی

 

نام کتاب : مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری وشهرسازی ایران ارگ بم ـکرمان(جلد سوم)

ناشر:سازمان میراث فرهنگی کشور

به کوشش:باقر آیت الله زاده شیرازی و مدیریت انتشارات و تولیدات فرهنگی

چاپ اول:1375

در امتداد دو راه یکی به موازات دامنه کوههای طالقان ـ الموت در شمال و دیگری به موازات کوههای رامندـ اوج ـخرقان در جنوب،دشت قزوین بر بستر خاکی وسیعی گسترده شده است.

این دو راه بر یک تراس طبیعی تکیه دارند که از قدیم ترین ایام محو تردد ومهاجرت دستجات و گروههای انسانی بوده است.

راه ورود از بین النهرین به نواحی مرکزی ایران از طزیق تنگه کرمانشاه  به بیستون گذرگاه تاریخی اذربایجان به ایالت شرقی و مرکزی را در این منطقه قطع می کند.

قله دماوند در شمال و قله الوند در غرب گویی مانند دو برج این دو مدخل ورودی به فلات را که متشکل از دشت های به هم پیوسته است،حفاظت مینمایند.

دشت قزوین حوزه ابریز کوههای پیش گفته است و رود های موسمی متعددی هم از جانب شمال و هم از جانب جنوب و غرب به این حوزه جاری است و موجب پیدایش یک اقتصاد روستایی توسعه یافته در اعصارگذشته گردیده است.

انباشت ثروت در این دوره ها به گونه ایست که شاهان اشور هر چند گاه تا این ناحیه برای به دست اوردن غنائم و اندوخته های کشاورزان  تحت حمایت شاهان محلی هجوم می اورند و با مقاومت سرسختانه مدافعینی که در پناه قله های کوهستانی می جنگیدند روبه رو میشدند.

در شمال،شاهرود پر اب ترین رود خانه منطقه است و اراضی پیرامون ان کوهستانی استو شیار عمیقی که این رودخانه در بشتر کوهستانی خود ایجاد کرده ،هر چند که به سمت غرب پیش میرویم،عریض تر می شود تا به اراضی سرسبز گیلان ورود بار و دیلمان میرسد.

این دره نواحی جنگلی شمال را از کوههای خشک جنوبی جدا می کند و تنها چند گذرگاه از دیر باز ارتباط ایالات شمالی را با منطقه قزوین برقرار کرده اند:

گذرگاهی از طریق دره کاکونستان به انبوه و از انجا به کلیشم و رودسر که پل تاریخی انبوه دراین مسیر بر روی شاهرود استوار بودو در جریان زلزله اخیر منهدم گردید،می گذرد.

راه دیگری قلعه الموت را از طریق دو هزار به تنکابن وصل می کند .

ودیگری از کوهین و خرزان و کاروانسرای تاریخی ان گذشته و به املش و لنگرود می رود .اما گذرگاه تاریخی منجیل رودبار به گیلان و معبر طارم به اذربایجان و دره فراخ ابهر زنجان ـ اذربایجان ارتباطات منطقه را با نواحی مزبور تشکیل میدهد.دژهای سمیران  در ابتدای مسیر طارم ،ایالات گیلان و اذربایجان رااز طریق کوهستان کنترل می کندو قلاع بیدل،نوذر طالقان و قلعه های معلم کلایه،شیرکوه،قسطین لار،لمبسر والموت راههای کوهستانی شمالی و شرقی را تحت نظر دارند.

از سمت شرق دشت قزوین در امتداد رود خانه شور به دشت کرج وری وورامین و ساوه و از انجا به ابریز دریاچه نمک و استقرارگاههای پیش از تاریخ این حوزه ارتباط می یابد.از همین ناحیه است که جریان باد"راز"که تحت تاثیر تغییرات جوی دشت کویر قرار دارد،در فصولی از سالبه منطقه میوزد و خسارت قابل توجهی را به محصولات کشاورزی وارد می اورد.در مقابل این باد جریان هوای مطلوبی وجود دارد که از کوهها و تنگه های شمالی عبور می کند و متا ثر از تغییرات جوی نواحی ساحلی دریای خزر است و در محل به باد "مه" معروف است که هنگام وزش ،درجه حرارت تابستان را تعدیل میکند ودر زمستان دره های شمالی و غربی را انباشته از برف می سازد.